Trainingen op maat

Als je in je organisatie of team op een bepaald thema een gebrek aan kennis, inzicht of vaardigheden constateert, kan een training een goed middel zijn om dit aan te pakken. In een training worden deelnemers zich bewust van hun eigen gedrag, vinden ze herkenning bij elkaar en oefenen ze met de handvatten die ze krijgen. Uiteindelijk gaat een training of workshop altijd om het veranderen van een bepaald gedrag om tot een ander effect te komen. Als we helder hebben wat dat moet zijn, kunnen we de training gaan vormgeven.

Training: intensief en samen

Een paar voordelen van een training zijn:

  • Je komt even helemaal los van je dagelijkse routine en bent intensief met een thema bezig.
  • Je voelt je minder alleen staan omdat je herkenning & steun vindt bij de overige deelnemers.
  • Je kunt direct op elkaar oefenen.

Doordat ik werk met persoonlijke intakes en kleine trainingsgroepen, kan ik het programma flexibel invullen en laten aansluiten bij de het proces en de persoonlijke doelen van de deelnemers. Het programma is zo opgebouwd dat je optimaal leert en er daadwerkelijk wat mee kan en wil doen in je dagelijkse (werk)praktijk. Ik werk bij voorkeur met intervaltrainingen. Dat betekent dat je tussen de trainingsdagen een aantal weken aan de slag gaat en je ervaringen weer meeneemt in de training. Zo leer je stukje voor stukje iets bij en pas je dat toe in de praktijk. Dit kan helpen om echte veranderingen te bereiken. Ook combinaties tussen ‘live’ sessies, online sessies en individuele sessies zijn mogelijk. Samen kijken we naar de juiste mix voor optimaal resultaat en jullie situatie.

Mijn trainingen zijn bij voorkeur op maat gemaakt voor een organisatie of deelnemersgroep. Wanneer een opdrachtgever mij inhuurt om een training te verzorgen, hebben we eerst een opdrachtgesprek. Hierin vraag ik goed door op de reden van de opdracht:

  • Wat speelt er in de organisatie?
  • Wat wil je dat de medewerkers leren?
  • Waarom lukt dat nu nog niet en wat lukt al wel?
  • Welk gedrag wil je uiteindelijk meer van hen zien?
  • Hoe kijken de medewerkers er zelf tegenaan? Zijn zij gemotiveerd en zien zij het nut hiervan in?

Op basis van dit alles zal ik een trainingsvoorstel maken of adviseren over een tussenstap, zoals een behoeftepeiling onder de medewerkers.

De uitgewerkte trainingen op de volgende pagina’s geven een indruk van trainingen die ik kan verzorgen. Vraag gerust naar andere mogelijkheden. Indien de vraag niet bij me past, denk ik mee over alternatieven.

Een training op maat is zinvol, doelgericht en effectief.

Resultaat

Na een training hebben de deelnemers:

  • Inzicht en bewustwording op het trainingsonderwerp.
  • Herkenning gevonden bij de andere deelnemers in de groep.
  • Diverse handvatten meegekregen en hiermee in de training en in de praktijk geoefend.
  • Concreet gemaakt hoe ze met het onderwerp verder gaan.